Forside
Bli trygg på å håndtere konfrontasjoner – en lederguide
Å håndtere motgang og konfrontasjoner er en uunngåelig del av lederrollen. For mange kan det være den mest ubehagelige delen av jobben. Det er lett å enten unngå vanskelige samtaler eller håndtere dem...
Jobb, karriere & Ledelse
De ansattes prioriteringer har endret seg
De ansattes prioriteringer har endret seg
Å føle lidenskap for jobben er fortsatt viktig, men hva som skaper denne lidenskapen har utviklet se...
Ledelse
Skap tid til nytenkning i en travel hverdag
Skap tid til nytenkning i en travel hverdag
En arbeidsplass vil aldri være fri for travelhet. Men med en aktiv og fleksibel tilnærming kan du sk...
Ledelse
innovér eller dø!
innovér eller dø!
Det høres kanskje brutalt ut, men hvis du ikke klarer å innovere eller utvikle virksomheten du er i,...
Jobb, karriere & Ledelse
Forskning: Relasjonsbyggende leder driver innovasjon
Forskning: Relasjonsbyggende leder driver innovasjon
Vil du få dine ansatte til å komme med kreative ideer? Som leder må du først sørge for at arbeidsmil...
AnnonsørinnholdSe alle
Tema: Bli en fremragende leder
Bli en tilstedeværende og fokusert leder – til det beste for deg selv og medarbeiderne
Følger du egentlig med på det medarbeiderne dine sier? Er du virkelig til stede? En ydmyk leder er f...
Overlever bedriften din KI-revolusjonen?
Mens verden omfavner KI, sitter mange norske ledere med Copilot-lisenser uten å vite hvordan de skal...
Samspill og autentisk ledelse
Forstå rollene vi spiller i sosiale interaksjoner: Hvordan ledere kan navigere samspill for bedre sa...
SISTE PLUSSARTIKLER
-
1
Bli trygg på å håndtere konfrontasjoner – en lederguide
-
2
Skap tid til nytenkning i en travel hverdag
-
3
innovér eller dø!
-
4
Samspill og autentisk ledelse
-
5
Deleger mål, ikke oppgaver - kunsten å slippe kontrollen
-
6
Hvordan bygge suksess gjennom ekte engasjement
-
7
Hvordan Generasjon Z tvinger oss til å lede smartere
- Se alle
Deleger mål, ikke oppgaver - kunsten å slippe kontrollen
Delegerer du på feil måte? Dette er en av årsakene til at ledere ikke får det beste ut av sine medar...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Ledelse
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, +PLUSS Artikler
Hvordan bygge suksess gjennom ekte engasjement
I et krevende arbeidsliv der omstilling og resultater stadig står i sentrum, ser mange ledere etter ...
Tema: Teamledelse
Smarte strategier for effektiv hybridledelse
Å lede medarbeidere på ulike lokasjoner kan være utfordrende, men når du lærer deg de mest effektive...
Hvorfor ansettes det ellers presumptivt dyktige fagfolk i lederstillinger?
Vi har lest i media at Konkurransedirektør Tina Søreide trekker seg fra stillingen før hennes åremål...
Hvordan Generasjon Z tvinger oss til å lede smartere
Vi har formet og oppdratt Generasjon Z, likevel klager vi over hvordan de møter opp i arbeidslivet. ...
Forebygg digitalt stress og få gladere medarbeidere
Digitalt stress må tas like alvorlig som all annen stress, da det kan gå hardt utover trivselen hos ...
Lederblogg
Motivasjonsledelse: Nøkkelen til å frigjøre medarbeidernes potensial
Ledelse handler om å få andre til å prestere. For ledere er derfor evne og vilje til å motivere, avg...
![For eksempel kan det å be om råd eller oppfordre andre til å utfordre egne perspektiver, være sterke signaler på ydmykhet. En leder kan si: «Kan du spille djevelens advokat på dette resonnementet mitt?» Dette er å be om hjelp til å utvide ditt eget perspektiv. (Fotograf: Andreas Turau) For eksempel kan det å be om råd eller oppfordre andre til å utfordre egne perspektiver, være sterke signaler på ydmykhet. En leder kan si: «Kan du spille djevelens advokat på dette resonnementet mitt?» Dette er å be om hjelp til å utvide ditt eget perspektiv. (Fotograf: Andreas Turau)](https://img5.custompublish.com/getfile.php/5390308.1345.l77zabquqlmtju/640f540/0_5390308.jpg)
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Ledelse
Å finne balansen: Når er det riktig å be om hjelp som leder – og når bør du håndtere det alene?
Som leder er det viktig å vite når du skal be om hjelp og når du bør håndtere situasjoner på egen hå...
![Hvis det skal være noe poeng å være leder, så er du jo avhengig av å vite hvordan det går med de ansatte. Og skal du spille dine ansatte gode, så må du sette av tid til å bli kjent med dem og vite hva som skjer. (Illustrasjon: Istock.com) Hvis det skal være noe poeng å være leder, så er du jo avhengig av å vite hvordan det går med de ansatte. Og skal du spille dine ansatte gode, så må du sette av tid til å bli kjent med dem og vite hva som skjer. (Illustrasjon: Istock.com)](https://img5.custompublish.com/getfile.php/5389642.1345.ptwjwzasnkqlqq/640f540/0_5389642.jpg)
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Bli en tilstedeværende og fokusert leder – til det beste for deg selv og medarbeiderne
Følger du egentlig med på det medarbeiderne dine sier? Er du virkelig til stede? En ydmyk leder er f...
Jobb, karriere & Ledelse
Samspillets kraft – 10 universelle betingelser bak musikkens magi
Kan elementer i musikalsk samspill være utgangspunkt for godt samarbeid på arbeidsplassen eller i en...
Ledelse
Flytt medarbeidersamtalene ut i det fri – styrk nærvær og tillit
Walk and talk i naturen skaper forutsetninger for tillit og sterke relasjoner mellom deg og medarbei...
![Forskning har vist at tjenende ledelse er effektivt for å skape både høy produktivitet og trivsel i organisasjonen. Når ledere investerer i de ansatte, vil de ansatte også investere tid og innsats i bedriftens suksess. (Foto: Istock.com) Forskning har vist at tjenende ledelse er effektivt for å skape både høy produktivitet og trivsel i organisasjonen. Når ledere investerer i de ansatte, vil de ansatte også investere tid og innsats i bedriftens suksess. (Foto: Istock.com)](https://img5.custompublish.com/getfile.php/5389098.1345.iujziaksatipsz/640f540/0_5389098.jpg)
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7
Tjenende ledelse – en fremragende ledelsesfilosofi
I en tid hvor bedriftskultur står høyt på agendaen, vinner tjenende ledelse terreng som en effektiv ...
Kommunikasjon
Krevende medarbeidere kan ta mye tid
Mange ledere opplever det som ubehagelig å formidle kritikk eller snakke godt med krevende medarbeid...
Tema: Rekrutteringsveileder
Onboarding eller innfasing av nytilsatte ledere
I denne artikkelen vil jeg ta for meg hva som skiller onboarding/innfasing av medarbeidere og ledere...
Ledelse
6 spørsmål som gir svar på hvordan dine ansatte egentlig har det
Hvordan kan du som leder få tillit fra dine ansatte og få dem til å åpne seg? Det er noen spesifikke...
Ledelse
En leder som formidler gode holdninger vil også bli god til å skape vekst
Formidler du gode holdninger får du medarbeidere som jobber sammen mot økt vekst.«Ledelse er å utvik...
![Selv om selvsikkerhet og tro på egen dømmekraft er viktige egenskaper i lederskap, må de balanseres med ydmykhet. (Foto: Istock.com) Selv om selvsikkerhet og tro på egen dømmekraft er viktige egenskaper i lederskap, må de balanseres med ydmykhet. (Foto: Istock.com)](https://img5.custompublish.com/getfile.php/5387913.1345.liltwnujjksmkp/640f540/0_5387913.jpg)
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Når arrogansen tar overhånd i ledelse
Hos ledere som går fra suksess til suksess, kan man hos noen til slutt oppleve at framgangen ender i...
Jobb, karriere & Ledelse
6 utfordringer når du skifter jobb etter mange år
Å slutte på en arbeidsplass er som regel en bittersøt opplevelse – spesielt hvis du har vært der i m...
Lederblogg
Idealisert lederutøvelse handler også om rammebetingelser
I Ledernytt 9/1-24 kunne vi bl.a. lese: Hvordan kan du som leder bidra til å bygge kultur, tillit og...
Jobb, karriere & Ledelse
Friluftsliv bare i fritiden er bortkastede ressurser
Når vi går i naturen blir vi mer kreative, tenker friere og ser muligheter fremfor begrensninger. Vi...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, +PLUSS Artikler
Nysgjerrighet som lederverktøy
I en tid hvor raske omstillinger og kontinuerlig utvikling er normen, er nysgjerrighet en avgjørende...
Hva får medarbeiderne til å være ærlige?
Det kan være vanskelig å få medarbeiderne til å si sin ærlige mening, og selv om du oppfordrer til æ...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, +PLUSS Artikler
En lyttende leder oppnår mer
Å lytte til andre skaper motivasjon og økt arbeidsinnsats. Hvor flink er du til å lytte? Kan du bli ...
Umotiverte ansatte kan være skadelig for bedriften - så se opp for disse 7 faresignalene
Det er ingen hemmelighet at motiverte ansatte løfter en bedrift, og selskaper investerer mye tid, kr...
Autentisk lederskap: Av med maska — våg å være ekte
Av med maska, ropte publikum under NRKs Maskorama i høst. La oppfordringen være mantraet også for di...
Pass på de 7 feedbackfellene
Tilbakemelding er en essensiell del av utviklingen og den faglige sparringen blant medarbeiderne. Me...
Slik blir du bedre til å be om hjelp
Har du vanskelig for å be om hjelp på jobben, men er på randen av å kollapse under arbeidsbyrden? Nå...
Ledelse
Avdramatiser feil – lær av dem i stedet
Avdramatiser feil – lær av dem i stedet
Forskeren Jonas Dahl og professor Andreas Werr har undersøkt hvordan feil kan styrke innovasjonskraf...
6 varseltegn på at du trenger mer søvn - basert på dine jobbvaner
Måten du oppfører deg på er vel så sterk som de fysiske symptomene når det kommer til å avsløre beho...
Tips for å bli mer effektiv som leder - basert på intervju av over 200 ultra-produktive mennesker
Tipsene er basert på en amerikansk undersøkelse med intervju av over 200 ultra-produktive mennesker,...
Dropp nyttårsforsetter!
Er du en av dem som setter opp en liste med masse nyttårsforsetter og overbeviser deg selv om at «de...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, +PLUSS Artikler
Å ta vanskelige avgjørelser definerer lederrollen
En vanskelig avgjørelse kan sette mye på spill. Men som leder er det din oppgave å ta riktige valg o...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, +PLUSS Artikler
Relasjonskompetansens betydning for ledelse
En leder har plikt til å utvikle positive relasjoner til alle, og det er uprofesjonelt å la kjemi av...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, +PLUSS Artikler
En ydmyk leder er en sterk leder
Å være ydmyk betyr ikke det samme som å være svak. Tvert imot; å være ydmyk betyr å være sterk. Det ...
Slik forebygger du sykefravær i endringsprosesser
Omstilling og endring i arbeidslivet er den nye normalen. Nå øker oppmerksomheten om helseeffekter a...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, +PLUSS Artikler
Ledere har også fordommer: Hvordan preger det flokken, og hva kan du gjøre?
Fordommer er gjerne oppfatninger vi holder som sannheter om andre. Selv de mest erfarne lederne kan ...
Hvordan slutte med skadelig mikroledelse
Mikroledelse er en ledelsesstil hvor lederen nøye overvåker og kontrollerer medarbeidernes atferd og...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, +PLUSS Artikler
Det modigste du kan gjøre som leder, er å be om unnskyldning
Noen ber aldri om unnskyldning. Hvorfor gjør de ikke det, og hvorfor er det viktig å si unnskyld?De ...
Tre feil ydmyke ledere må styre unna
Ydmyke ledere er ofte gode ledere. De er åpne for tilbakemeldinger, fremmer medarbeiderengasjement, ...
Smarte strategier for effektiv hybridledelse
Å lede medarbeidere på ulike lokasjoner kan være utfordrende, men når du lærer deg de mest effektive...
Sannsynligvis trenger du ikke å gjøre absolutt alt selv – lær deg kunsten å delegere
Er to do-listen lengre en barnas ønskelister, og du føler deg konstant overarbeidet? «Skal du ha gjo...
7 kraftfulle måter å motivere seg selv på
I næringslivet snakkes det ofte om viktigheten av å motivere andre som våre ansatte, vårt team, våre...
Ledelse
Få frem medarbeidernes fulle kraft og potensial
Få frem medarbeidernes fulle kraft og potensial
Mange bruker altfor mye tid på ustrukturerte og lite effektive møter. Med en fasilitator, en som tar...