Forside
EQ-revolusjonen: Slik knuser følelsesmessig intelligens IQ i kampen om fremtidens arbeidsplass
Glem IQ. I dagens arbeidsliv er det EQ – emosjonell intelligens – som er den virkelige drivkraften bak suksess. Bastian Lie-Nielsen hevder at følelser, relasjoner og menneskelig samspill er nøkkelen t...
Ledelse
Prester bedre, lev bedre: Slik unngår du negativt stress som leder
Prester bedre, lev bedre: Slik unngår du negativt stress som leder
Utbrenthet lurer bak hvert hjørne for ledere som aldri kobler av. Konstant tilgjengelighet fører til...
Ny studie advarer: Lederkollaps kommer snart
Ny studie advarer: Lederkollaps kommer snart
Ledere er presset til det ytterste, og generasjon Z-talenter er likegyldige til dette. Eksperter adv...
Kommunikasjon
Hemmeligheten bak et kraftfullt lederskap: Kroppsspråkets rolle
Hemmeligheten bak et kraftfullt lederskap: Kroppsspråkets rolle
Iblant er det faktisk sånn at måten noe sies på, er viktigere enn hva som blir sagt. Hvis kroppssprå...
Kommunikasjon
Gi medarbeiderne dine jevnlige tilbakemeldinger
Gi medarbeiderne dine jevnlige tilbakemeldinger
Når jevnlige tilbakemeldinger – både positive og negative – blir til etablerte prosedyrer i virksomh...
Tema: Bli en fremragende leder
Bli en tilstedeværende og fokusert leder – til det beste for deg selv og medarbeiderne
Følger du egentlig med på det medarbeiderne dine sier? Er du virkelig til stede? En ydmyk leder er f...
Få dine medarbeidere til å omfavne endring
Sliter du med å engasjere dine ansatte i endringsprosesser? Denne artikkelen gir deg svarene! Vi tar...
Din strategi: Modig nok til å vinne?
Verden endrer seg raskt, men strategiarbeidet henger ofte etter. Mange ledergrupper klamrer seg til ...
SISTE PLUSSARTIKLER
-
1
EQ-revolusjonen: Slik knuser følelsesmessig intelligens IQ i kampen om fremtidens arbeidsplass
-
2
Prester bedre, lev bedre: Slik unngår du negativt stress som leder
-
3
Din strategi: Modig nok til å vinne?
-
4
Drømmer du om å revolusjonere en bransje? Bli en pionér!
-
5
Slutt å undervurdere arbeidsglede! Det er lederens viktigste oppgave
-
6
Generasjon Z: Mellom tilhørighet og utenforskap – en nyansert forståelse
-
7
Henger hjernen din igjen i steinalderen? Det er den ikke alene om!
- Se alle
Drømmer du om å revolusjonere en bransje? Bli en pionér!
I dagens konkurranseutsatte marked er det ikke nok for bedrifter å bare utvikle gode produkter og tj...
Slutt å undervurdere arbeidsglede! Det er lederens viktigste oppgave
"Glede" kan være et vanskelig begrep å definere. Hva betyr det å oppleve glede på jobben, og kan det...
Tema: Teamledelse
Smarte strategier for effektiv hybridledelse
Å lede medarbeidere på ulike lokasjoner kan være utfordrende, men når du lærer deg de mest effektive...
Generasjon Z: Mellom tilhørighet og utenforskap – en nyansert forståelse
Er Generasjon Z skjør eller tilpasningsdyktig? Svaret er kanskje ikke så enkelt. Denne generasjonen,...
Trives du som leder? Forskningen avslører en overraskende sammenheng
Din trivsel som leder er ikke bare viktig for deg, men smitter over på hele organisasjonen. Forsknin...
Henger hjernen din igjen i steinalderen? Det er den ikke alene om!
Hjernen hos oss mennesker er akkurat den samme i dag som den var for 40 000 år siden. Men utviklinge...
Kommunikasjon
Bruke kritikk til din fordel
Angrip aldri personen. Kritiser handlingen.Å høre ordene «Vi må snakke sammen», fra en sjef, partner...
Lederblogg
Lederens frihet: valg og handlinger for bærekraftig velferd
Det er sentralt å forstå sammenhengene mellom egen ledervelferd, lederfrihet, positivt arbeidsmiljø ...
Kommunikasjon
Bli trygg på å håndtere konfrontasjoner – en lederguide
Å håndtere motgang og konfrontasjoner er en uunngåelig del av lederrollen. For mange kan det være de...
Jobb, karriere & Ledelse
De ansattes prioriteringer har endret seg
Å føle lidenskap for jobben er fortsatt viktig, men hva som skaper denne lidenskapen har utviklet se...
Ledelse
Skap tid til nytenkning i en travel hverdag
En arbeidsplass vil aldri være fri for travelhet. Men med en aktiv og fleksibel tilnærming kan du sk...
Ledelse
innovér eller dø!
Det høres kanskje brutalt ut, men hvis du ikke klarer å innovere eller utvikle virksomheten du er i,...
Jobb, karriere & Ledelse
Forskning: Relasjonsbyggende leder driver innovasjon
Vil du få dine ansatte til å komme med kreative ideer? Som leder må du først sørge for at arbeidsmil...
Tema: Rekrutteringsveileder
Onboarding eller innfasing av nytilsatte ledere
I denne artikkelen vil jeg ta for meg hva som skiller onboarding/innfasing av medarbeidere og ledere...
Lederblogg
Overlever bedriften din KI-revolusjonen?
Mens verden omfavner KI, sitter mange norske ledere med Copilot-lisenser uten å vite hvordan de skal...
Lederblogg
Samspill og autentisk ledelse
Forstå rollene vi spiller i sosiale interaksjoner: Hvordan ledere kan navigere samspill for bedre sa...
Lederblogg
Deleger mål, ikke oppgaver - kunsten å slippe kontrollen
Delegerer du på feil måte? Dette er en av årsakene til at ledere ikke får det beste ut av sine medar...

Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Ledelse
Hvordan bygge suksess gjennom ekte engasjement
I et krevende arbeidsliv der omstilling og resultater stadig står i sentrum, ser mange ledere etter ...
Lederblogg
Hvorfor ansettes det ellers presumptivt dyktige fagfolk i lederstillinger?
Vi har lest i media at Konkurransedirektør Tina Søreide trekker seg fra stillingen før hennes åremål...
Lederblogg
Hvordan Generasjon Z tvinger oss til å lede smartere
Vi har formet og oppdratt Generasjon Z, likevel klager vi over hvordan de møter opp i arbeidslivet. ...
Forebygg digitalt stress og få gladere medarbeidere
Digitalt stress må tas like alvorlig som all annen stress, da det kan gå hardt utover trivselen hos ...
Motivasjonsledelse: Nøkkelen til å frigjøre medarbeidernes potensial
Ledelse handler om å få andre til å prestere. For ledere er derfor evne og vilje til å motivere, avg...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Ledelse
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, +PLUSS Artikler
Å finne balansen: Når er det riktig å be om hjelp som leder – og når bør du håndtere det alene?
Som leder er det viktig å vite når du skal be om hjelp og når du bør håndtere situasjoner på egen hå...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, +PLUSS Artikler
Bli en tilstedeværende og fokusert leder – til det beste for deg selv og medarbeiderne
Følger du egentlig med på det medarbeiderne dine sier? Er du virkelig til stede? En ydmyk leder er f...
Samspillets kraft – 10 universelle betingelser bak musikkens magi
Kan elementer i musikalsk samspill være utgangspunkt for godt samarbeid på arbeidsplassen eller i en...
Flytt medarbeidersamtalene ut i det fri – styrk nærvær og tillit
Walk and talk i naturen skaper forutsetninger for tillit og sterke relasjoner mellom deg og medarbei...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7
Tjenende ledelse – en fremragende ledelsesfilosofi
I en tid hvor bedriftskultur står høyt på agendaen, vinner tjenende ledelse terreng som en effektiv ...
Kommunikasjon
Krevende medarbeidere kan ta mye tid
Krevende medarbeidere kan ta mye tid
Mange ledere opplever det som ubehagelig å formidle kritikk eller snakke godt med krevende medarbeid...
6 spørsmål som gir svar på hvordan dine ansatte egentlig har det
Hvordan kan du som leder få tillit fra dine ansatte og få dem til å åpne seg? Det er noen spesifikke...
En leder som formidler gode holdninger vil også bli god til å skape vekst
Formidler du gode holdninger får du medarbeidere som jobber sammen mot økt vekst.«Ledelse er å utvik...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, +PLUSS Artikler
Når arrogansen tar overhånd i ledelse
Hos ledere som går fra suksess til suksess, kan man hos noen til slutt oppleve at framgangen ender i...
6 utfordringer når du skifter jobb etter mange år
Å slutte på en arbeidsplass er som regel en bittersøt opplevelse – spesielt hvis du har vært der i m...
Idealisert lederutøvelse handler også om rammebetingelser
I Ledernytt 9/1-24 kunne vi bl.a. lese: Hvordan kan du som leder bidra til å bygge kultur, tillit og...
Friluftsliv bare i fritiden er bortkastede ressurser
Når vi går i naturen blir vi mer kreative, tenker friere og ser muligheter fremfor begrensninger. Vi...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, +PLUSS Artikler
Nysgjerrighet som lederverktøy
I en tid hvor raske omstillinger og kontinuerlig utvikling er normen, er nysgjerrighet en avgjørende...
Hva får medarbeiderne til å være ærlige?
Det kan være vanskelig å få medarbeiderne til å si sin ærlige mening, og selv om du oppfordrer til æ...
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, Ledelse
Bli en fremragende leder, BLI EN FREMRAGENDE LEDER, Del 7, +PLUSS Artikler
En lyttende leder oppnår mer
Å lytte til andre skaper motivasjon og økt arbeidsinnsats. Hvor flink er du til å lytte? Kan du bli ...
Umotiverte ansatte kan være skadelig for bedriften - så se opp for disse 7 faresignalene
Det er ingen hemmelighet at motiverte ansatte løfter en bedrift, og selskaper investerer mye tid, kr...
Autentisk lederskap: Av med maska — våg å være ekte
Av med maska, ropte publikum under NRKs Maskorama i høst. La oppfordringen være mantraet også for di...
Pass på de 7 feedbackfellene
Tilbakemelding er en essensiell del av utviklingen og den faglige sparringen blant medarbeiderne. Me...
Slik blir du bedre til å be om hjelp
Har du vanskelig for å be om hjelp på jobben, men er på randen av å kollapse under arbeidsbyrden? Nå...
Avdramatiser feil – lær av dem i stedet
Forskeren Jonas Dahl og professor Andreas Werr har undersøkt hvordan feil kan styrke innovasjonskraf...
6 varseltegn på at du trenger mer søvn - basert på dine jobbvaner
6 varseltegn på at du trenger mer søvn - basert på dine jobbvaner
Måten du oppfører deg på er vel så sterk som de fysiske symptomene når det kommer til å avsløre beho...