Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Forside

Umotivert ansatte kan være skadelig for bedriften - så se opp for disse 7 faresignalene

Det er ingen hemmelighet at motiverte ansatte løfter en bedrift, og selskaper investerer mye tid, krefter, forskning og penger på å bygge kulturer som skal motivere og engasjere sine ansatte. En umoti...
Lederblogg

Autentisk lederskap: Av med maska — våg å være ekte

Autentisk lederskap: Av med maska — våg å være ekte

Av med maska, ropte publikum under NRKs Maskorama i høst. La oppfordringen være mantraet også for di...
Jobb, karriere & Ledelse

Pass på de 7 feedbackfellene

Pass på de 7 feedbackfellene

Tilbakemelding er en essensiell del av utviklingen og den faglige sparringen blant medarbeiderne. Me...
Ledelse

Slik blir du bedre til å be om hjelp

Slik blir du bedre til å be om hjelp

Har du vanskelig for å be om hjelp på jobben, men er på randen av å kollapse under arbeidsbyrden? Nå...
Ledelse

Avdramatiser feil – lær av dem i stedet

Avdramatiser feil – lær av dem i stedet

Forskeren Jonas Dahl og professor Andreas Werr har undersøkt hvordan feil kan styrke innovasjonskraf...
Lederjobb Se alle

Teamledelse fra A-Å, Teamledelse, Del 7, Ledelse

Smarte strategier for effektiv hybridledelse

Å lede medarbeidere på ulike lokasjoner kan være utfordrende, men når du lærer deg de mest effektive...
Ledelse

Sannsynligvis trenger du ikke å gjøre absolutt alt selv – lær deg kunsten å delegere

Er to do-listen lengre en barnas ønskelister, og du føler deg konstant overarbeidet? «Skal du ha gjo...

Ledelse

7 kraftfulle måter å motivere seg selv på

I næringslivet snakkes det ofte om viktigheten av å motivere andre som våre ansatte, vårt team, våre...

Tema: Rekrutteringsveileder


Lederonboarding

Onboarding eller innfasing av nytilsatte ledere

I denne artikkelen vil jeg ta for meg hva som skiller onboarding/innfasing av medarbeidere og ledere...

Ledelse

Få frem medarbeidernes fulle kraft og potensial

Mange bruker altfor mye tid på ustrukturerte og lite effektive møter. Med en fasilitator, en som tar...
Ledelse

Tips for budsjettarbeid

Har du utsatt det uunngåelige? Da er det på tide å tenke seg om og begynne å jobbe. Her er eksperten...

Ledelse

De som har det bra på jobb, gjør det bra på jobb

Det å miste teamfølelsen kan ha en rekke negative konsekvenser på det personlige plan, som lavere tr...
Ledelse

Hvordan fremme nye ideer og innovative løsninger i organisasjonen?

For å fremme nye ideer må det bygges opp en innovasjonskultur som skaper psykologisk trygghet og han...
Lederblogg

God Jul med et tilbakeblikk på hvor vi kommer fra

Hva er din innerste kjerne bygget på? Hvilke verdier har du og hva styrer deg? Hvordan tilknytning f...

Selvinnsikt – nøkkelen til mental robusthet og strategisk suksess

I en verden preget av konstant endring, både teknologisk og sosialt, har utviklingen av et robust og...

Lederskap som tåler alt – slik bygger du din mentale kjernemuskulatur

Stress, raske beslutninger, endringer som aldri tar slutt – høres det kjent ut? Som leder står du i ...

6 arbeidsvaner som gjør at du kan ta (jule)ferie med god samvittighet

Noe av det viktigste for at idrettsutøvere skal kunne trene hardt, effektivt og ofte er at de har go...

Tenk smått, gjør det enkelt og skap nye vaner

Hvordan går vi fra å vite hva vi burde gjøre, til å faktisk gjøre det? I mange tilfeller er det ikke...

Teamledelse på avstand er vanskeligere enn å lede fysisk

Så lenge man har tillit, unngår utbrenthet og har tid til teamet, så er sjansen større for å lykkes....

Strategi i møte med det ukjente

I en verden i stadig endring, der teknologi og bærekraft dominerer samtalene, kan det virke umulig å...

3 grunnleggende ferdigheter innen teamledelse

God teamledelse øker effektiviteten, produktiviteten og samarbeidet i en bedrift. Det sikrer at team...

Hele 43 prosent av arbeidsgiverne i Norge har gitt lønnsøkning som et svar på de ansattes økonomiske situasjon. Nærmere 30 prosent har gått inn med tiltak som bonuser og provisjon, mens like mange har innført ordninger som privat helseforsikring og pensjonsordninger. (Illustrasjon: Istock.com)
Hele 43 prosent av arbeidsgiverne i Norge har gitt lønnsøkning som et svar på de ansattes økonomiske situasjon. Nærmere 30 prosent har gått inn med tiltak som bonuser og provisjon, mens like mange har innført ordninger som privat helseforsikring og pensjonsordninger. (Illustrasjon: Istock.com)

I dyrtiden har nesten halvparten av alle arbeidsgivere gitt lønnsøkning

I dyrtiden har nesten halvparten av alle arbeidsgivere gitt lønnsøkning

For å imøtekomme de ansattes økonomiske situasjon, har mange arbeidsgiverne gitt lønnsøkning til de ...

Kan feriedagene mine overføres til neste år?

Rekker du ikke bruke opp feriedagene dine før vi går inn i 2025? Se hva loven sier om overføring av ...

Fra fravær til nærvær

Kan det være at lederen din er viktigere enn legen din? Kan det være slik at det altfor høye sykefra...

Du når ikke målene om du ikke tror på det selv

Tro på egne evner er avgjørende for å nå mål. Når troen på egne ferdigheter svikter, blir det vanske...

Ni feil du burde unngå og ni tips du kan følge for å lykkes med din strategi

Sigurd Granmark er aktuell med lederboken Triangelet som lanseres i november 2024, der han deler sin...

Slutt å tro at teamet ditt er psykologisk trygt

Vi snakker stadig om psykologisk trygghet og hvor avgjørende det er for at team skal prestere på sit...

Viktige ingredienser som kan bidra til å forme en effektiv og inspirerende lederstil

Å være en effektiv og inspirerende leder krever en kombinasjon av ferdigheter, egenskaper og strateg...

Dyktig og motivert team

Det finnes mange muligheter for å oppnå suksess. Men hva er det egentlig de mest suksessfulle ledern...

Ledelsens ansvar i møte med demensomsorg blant ansatte

I et bærekraftig arbeidsliv må vi legge til rette for at vi skal kunne være hele mennesker. Pårørend...

Fra ambisjon til prestasjon – strategiens rolle i prestasjonskulturer

Bedrifter bruker ofte betydelige ressurser på strategiprosesser for å nå ambisiøse mål. Men en nøkke...

3 trinn for å bevare nye medarbeideres psykologiske trygghet

Når vi starter i en ny jobb, opplever vi høy psykologisk trygghet. Men ny forskning viser at den psy...

Din personlighetstype påvirker beslutningene dine

Har du noen gang tatt en beslutning som føltes riktig på et personlig nivå, men som senere førte til...

En coachende lederstil styrker medarbeidernes potensial

En coachende lederstil handler om å virkelig ville at den andre skal blomstre og utvikle sitt potens...

Slik forebygger du sykefravær i endringsprosesser

Omstilling og endring i arbeidslivet er den nye normalen. Nå øker oppmerksomheten om helseeffekter a...


LEDERNYTT - LOGG INN

Pluss+ artikler
Digitale magasiner
Bli abonnent

Hold deg faglig oppdatert med vårt nyhetsbrev

Vi sender ikke spam, og vi deler ikke e-postadressen din med andre.